teknik - 27 Haziran 2022
Meta description ya da Türkçe adıyla meta açıklama, bir internet sayfasının kısa özetini sağlar. Bu açıklamalar sayfanın HTML kodunda head tag'inin içinde yer alır. Arama motorlarında arama yapıldığında site linkinin hemen altında çıkan meta açıklamalar, kendilerine ayırılan kısma sığmak için hemen hemen 140-160 karakter aralığında olmalıdırlar. Meta açıklamalar sayesinde kullanıcılar siteye girmeden önce girecekleri sitenin onlara ne vadettiğini bilirler, böylece site hem daha profesyonel görünür hem de kararsız kullanıcıları kendisine çekerek trafiğini artırır. Doğru şekilde yazılmış meta açıklamaların olması sitenizi sıralamalarda rakip sitelere kıyasla daha öne çıkaracaktır, dolayısıyla meta açıklamanın önemi siteye organik ziyaretçi sağlamada yatar denilebilir.
İlginç bir biçimde başta Google olmak üzere arama motorları her zaman sitenin HTML kodunda yazan meta açıklamayı kullanmazlar, hatta Google yetkilileri 2009 yılında meta anahtar kelimelerinin ve meta açıklamaların sitenin arama motorundaki sıralaması üzerinde etkisi olmadığını söylediler. Yetkililerin bundan 13 sene önce bu kararı verip sıralamalardaki algoritmayı meta açıklamaları daha az göz önünde bulunduracak şekilde seçmiş olmalarının sebebi meta keyword ve meta açıklamalara bağımlı bir sistemin site sahipleri tarafından kullanıcıları yanıltacak şekilde suiistimal edilmeye açık olmasıydı. 2009 öncesi sıralama sisteminde site sahipleri meta keyword ve meta açıklamalar ile aramalarda kendilerinden hizmet açısından daha iyi sitelerden üst sıralarda yer alıp organik trafiği kullanıcı dostu olmayan şekilde etkileyebiliyorlardı. Günümüzde bunu yapmak mümkün olmasın diye arama motorları tarafından meta anahtar kelime ve açıklamalara verilen önem azaltılmış olsa da meta açıklamaların bir internet sitesi için değerini koruduğu alanlar hala mevcuttur.
Meta açıklamanın güncel sıralama sistemlerindeki önemi kullanıcı için ilk izlenim yaratma gücüne dayanıyor. Arama motorları bu açıklamaları ve genelde bu açıklamalar ile birlikte koda gömülen anahtar kelimeleri çok göz önünde bulundurmasa da internet kullanıcıları arama yaptıklarında siteye girmeden önce meta açıklamaları görüyorlar. Doğru yazılmış, kullanıcıyı kendisine çekme potansiyeli olan meta açıklamalar sitenin ziyaret edilme sayısını artırarak sitenin arama motorlarının dikkat ettiği faktörlerde öne çıkmasına yol açıyor. Arama motorları bir sitenin tıklanma sayısının o sitenin gösterilme sayısına oranına önem verirler. Meta açıklamalar da sitenin görüntülendiği zaman tıklanma ihtimalini artırır. Böylelikle, meta açıklamalar sitenin arama motorlarında bulunduğu sırayı yükseltmek için direkt olmayan bir faktör olarak görülebilir.
Meta description yazarken dikkat edilmesi gereken en önemli noktalardan birisi açıklamanın boyutudur. Genel bir kural olarak meta açıklamaların 140-160 karakter aralığında olması gerektiği söylense de açıklamaların arama motorlarında görünüşünde rol oynayan en etkin faktör yazının kapladığı alandır. En son verilere göre Google meta açıklamalarda mobil cihazlarda 600, öbür cihazlarda 920 pixele kadar yer ayırıyor. Buna dayanarak Google’ın meta açıklamalara ayırdığı yerin mobil cihazlar için 120, diğer cihazlar için ise 158 karakter olduğunu söylemek mümkün. Meta açıklama yazarken web sitesinin pazarladığı ürün ya da hizmetin hedef kitlesini göz önünde bulundurarak hangi sitenin tür cihazları hedeflediğini seçmek ve açıklamaları buna göre yazmak siteye meta açıklamalar yardımıyla müşteri çekmek için önemli olacaktır. Yazılan meta açıklamanın boyutlarını kontrol etmek için faydalı bir site arıyorsanız https://totheweb.com/learning_center/tool-test-google-title-meta-description-lengths/ linkini takip edebilirsiniz.
Yazılacak açıklamalarda dikkat edilmesi gereken önemli diğer bir unsur ise açıklamada kullanılan kelimelerdir. Araştırmalara göre, Google aramalarda %63 oranda kendi algoritmasına göre oluşturduğu meta açıklamayı görüntülüyor. Eğer Google tarafından gösterilmeyecekse sitedeki sayfalara tek tek farklı meta açıklamalar yazmak elbette zaman kaybı olacaktır. Lakin, aynı araştırmanın gösterdiği diğer bir sonuç ise anahtar kelimeler ve Google’ın değiştirmediği, site sahipleri tarafından yazılan meta açıklamalar arasındaki bağlantı. Araştırma gösteriyor ki yüksek trafik çeken anahtar kelimelere odaklanan internet siteleri için yazılan meta açıklamalarda da bu anahtar kelimeler kullanılıyorsa Google meta açıklamayı değiştirmiyor, site sahipleri tarafından yazılan şekilde kullanıyor. Buradan çıkarılabilecek sonuç, meta açıklamaların temel yapıtaşının anahtar kelimeler olduğudur. Yüksek trafik çekme potansiyeli olan anahtar kelimeler hedeflenerek yazılmayan meta açıklamalar muhtemelen Google tarafından değiştirilecektir, dolayısıyla bir sitedeki her linke meta açıklama yazmak yerine direkt olarak önemli anahtar kelimelere yönelik linkler üzerine çalışmak zaman açısından daha faydalı olacaktır.