teknik - 27 Haziran 2022
Açılımı “search engine optimization” yani “arama motoru optimizasyonu olan SEO, basitçe bir sitenin görünürlüğünü artıracak şekilde düzenlenmesi sürecinde başvurulan yöntemlere ve araçlara verilen addır. SEO sayesinde internet sitesinin organik aramalarda görünme olasılığı artar ve site aramalarda daha üst sıralarda yer alır. Aramalarda üst sıralarda yer alan bir site ile firmalar kendilerine daha çok müşteri çeker ve satışlarını artırırlar. SEO nedir sorusunu daha iyi cevaplayabilmek için öncelikle SEO’nun nasıl çalıştığını anlamak faydalı olacaktır. Google, Bing, Yandex gibi arama motorları “crawler” ya da “spider” adı verilen, internette gezinerek bilgi toplayan botlar kullanırlar. Bu botlar bulabildikleri içerikleri indeksler ve arama motorları kullanıcıyı internet sitelerine bu indekslere göre yönlendirirler. Kullanıcı bir arama yaptığında arama motoru kullanıcının neye ulaşmaya çalıştığına inanıyorsa veri tabanından onu bulup kullanıcıya sunar. SEO, arama motorlarının bu değerlendirmeleri nelere göre yaptığını anlayıp bu sınıflandırmalardan faydalanmayı hedefler.
SEO dikkate alınmadan kurulacak bir internet sitesi muhtemelen site sahiplerinin beklentilerini karşılamayacaktır. Arama motorlarının dikkate aldığı koşullara uymayan bir internet sitesi aramalarda geride kalacak, müşterilere ya da kullanıcılara ulaşamayacaktır. Bu yönüyle özellikle küçük işletmeler için SEO çok önem arz etmektedir. SEO’nun hedefi siteyi aramalarda yukarı taşımak olsa da bu sadece bir taktik ya da hile olarak değerlendirilmemelidir. SEO yöntemleri arama motorlarının gerçek kullanıcılar üzerine yaptığı gözlemlere dayanır. Bu yöntemler takip edildiğinde söz konusu internet sitesi sadece aramalarda yukarıda olmakla kalmayacak, kullanıcılara daha ilgi çekici gelecektir. İnternet kullanıcıları göze hitap eden ve kullanılması kolay siteleri tercih ederler, SEO yöntemlerini takip eden siteler kullanıcılara bu yönleriyle daha ilgi çekici gelirler.
SEO hakkındaki endişelerden birisi gerçekten gerekli olup olmadığıdır. Kimi internet kullanıcıları ve firma sahipleri arama motorlarından ulaşılan sitelerin öneminin azaldığına, olası müşterilerin firmaları artık ağırlıklı olarak sosyal medya hesaplarından bulduğuna inansa da durum aslında böyle değildir. Hâlâ müşteriler, ne kadar büyük olduğu fark etmeksizin işletmelere çoğunlukla arama motorları üzerinden ulaşmaktadır. Elbette sosyal medyanın gücü de göz ardı edilemez, iyi bir sosyal medya görünürlüğü olan işletmeler sosyal medya hesaplarından da kendilerine müşteri çekebilirler. Bu yüzden, sosyal medya ve internet aramaları birbirlerinin yerine geçen faktörler yerine birlikte çalışıp firmaların müşterilerine ulaşmasını kolaylaştıran araçlar olarak görülmelidir. İşletmeler hem sosyal medya hesaplarını hem de internet sitelerini müşteriler için uygun hale getirirlerse trafiklerinin arttığını gözlemleyeceklerdir.
Arama motorlarının önem verdiği ve siteleri indekslerken göz önünde bulundurduğu unsurlardan en göze çarpanı sitedeki linklerdir. Daha önceden de bahsedilen “crawler” denen botlar, internette bu linkler sayesinde dolaşır ve araştırma yaptıkları konudaki siteleri bu linklere bakarak bulurlar. SEO uyumlu sitenin içinde hem sitedeki öbür içeriklere hem de başka sitelere yönlendirme yapan linkler bulunmalıdır. Sitenin konusuyla alakalı doğru anahtar kelimeleri seçip bu anahtar kelimeleri doğru yerlerde kullanmak da sitenin ulaşılabilirliğini artıracaktır. Sitedeki içerik yelpazesini genişletip sadece yazılara değil, videolar ve görsellere de yer vermek siteyi olumlu etkiler. Siteyi mobil cihazlarla uyumlu tasarlamak da arama motorlarının siteyi iyi değerlendirmesini sağlayacaktır.